Weg met de contractlevenscyclus!

4 juli 2019 door Gert-Jan Vlasveld

De contractlevenscyclus, wat is dat eigenlijk? Als je antwoord geeft op die vraag en dan nog eens logisch nadenkt over dat antwoord, trek je waarschijnlijk dezelfde conclusie als ik.  Want ja, ook ik heb me er zelf schuldig aan gemaakt. Net als vele anderen. Hadden we allemaal oogkleppen op of hebben inzichten uit praktijk ons wakker geschud? Het is tijd voor een nieuwe, betekenisvolle benadering. De term ‘contractlevenscyclus’ klopt van geen kanten.

Lees deze blog

Smart contracts: fouten en fraude voorkomen met blockchain

door Kelly Turenhout

Auteur: Victor van der Hulst van Axveco Steeds meer organisaties verkennen blockchain technologie voor hun operationele proces en de eerste echte toepassingen zijn in gebruik genomen. Ook contractmanagement kan enorm profiteren van de unieke kenmerken die deze technologie biedt. Op korte termijn draait dit vooral om het bestrijden van fraude en voorkomen van fouten. Op […]

Lees deze blog

10 tips voor het inrichten van contractmanagement

4 juni 2019 door Karin van Erven

Contractmanagement is ‘in’. De meeste organisaties zijn er inmiddels wel van overtuigd dat proactief contractmanagement onmisbaar is om afgesproken contractdoelstellingen tussen twee partijen daadwerkelijk te realiseren. Maar net zo goed om de waarde van het contract te maximaliseren en zo min mogelijk geld te laten weglekken. Want de afdeling inkoop (of verkoop) kan wel een heel mooi contract voor de organisatie hebben afgesloten, maar het realiseren van die voordelen gebeurt pas als het contract loopt!

Lees deze blog

Doe mee aan onderzoek: ‘Het werkprofiel van een contractmanager 2019’

22 mei 2019 door Kelly Turenhout

Wat speelt er in de wereld van contractmanagers? Het werkveld van een contractmanager is dynamisch en aan verandering onderhevig. Daarom voeren we iedere twee jaar een onderzoek uit onder contractmanagers in Nederland. Door mee te doen draag jij bij aan het inzichtelijk maken van de huidige status quo van contractmanagement binnen organisaties.

Lees deze blog

Service Level Agreement (SLA): Wat is het, en hoe maak je het?

1 mei 2019 door Robert Grandia

Een Service Level Agreement (SLA) is een verdere uitwerking van een contract voor wat betreft de kwaliteit van de diensten die een ICT-leverancier levert aan een afnemer. Voor de contractmanager is een SLA handig, want die bevat in gekwantificeerde en meetbare termen de normen voor de dienstverlening. Denk aan beschikbaarheid, betrouwbaarheid en continuïteit. Als het volume of het belang van de dienstverlening groot is en de looptijd lang(er) is, is het zeker wenselijk om te werken met een SLA. Hoe waarborg je de kwaliteit van een SLA, zodat deze het doel dient waarvoor het is opgesteld?

Lees deze blog

Strategisch leveranciersmanagement, de eyeopeners van een waardevol Graydon event

11 april 2019 door Stefanie Lamme

Slechte prestaties van een leverancier kunnen grote gevolgen hebben voor jouw organisatie. Langere levertijden, hogere ontwikkelkosten en ontevreden klanten zijn slechts enkele voorbeelden van de consequenties. Een leverancier die niet handelt volgens het organisatiebeleid kan zelfs imagoschade toebrengen, zoals in het geval van belangenverstrengeling of fraude. Om negatieve publiciteit en financiële risico’s te voorkomen, is een goede implementatie van strategisch leveranciersmanagement van groot belang. Hoe beteugel je strategisch leveranciersmanagement?

Lees deze blog

De connectie tussen leveranciersmanagement en contractmanagement

1 maart 2019 door Kelly Turenhout

Het ruimere, strategische speelveld van leveranciersmanagement zorgt ervoor dat relatiemanagement via contractmanagement niet afdoende is. Steeds meer zijn externe partijen van invloed op de organisatiedoelstellingen. Deze leveranciers voeren een stuk(je) van de bedrijfsprocessen uit en hebben hierdoor een grote impact op de corebusiness van een organisatie.

Lees deze blog

Recordaantal bezoekers op de tiende Nationale Contractmanagement Conferentie

19 februari 2019 door Kelly Turenhout

Op 12 februari 2019 vond alweer de tiende Nationale Contractmanagement Conferentie (NCMC) plaats. Met trots concluderen we uit de sfeer en de evaluatie dat de jubileumeditie zeer geslaagd was. Als organisator vinden we het belangrijk dat dit evenement voor contractmanagement vakgenoten haar intieme karakter behoudt. Met een groeiend aantal deelnemers, dit jaar ruim 200,  werd er daarom toegezien op een breed aanbod en omarmden we nieuwe interactieve oplossingen om het publiek actief deel te laten nemen aan de inhoud van de dag. Het thema De Succesvolle Contractmanager bleek een prachtig platform voor discussie en onderlinge inspiratie.  

Lees deze blog

10 jaar Nationale Contractmanagement Conferentie, een ijkpunt binnen het vakgebied

22 november 2018 door Kelly Turenhout

Al tien jaar zet de Nationale Contractmanagement Conferentie (NCMC) de lijnen uit voor ontwikkelingen en trends binnen het vakgebied contractmanagement. Komend jaar wordt de conferentie gehouden op 12 februari 2019 in Hotel Houten. Onder het jubileumthema ‘De succesvolle contractmanager’ stelt NCMC dit keer niet het vak contractmanagement maar de vakgenoten centraal.

Lees deze blog

Contractbeheer, alle contractinformatie op de juiste plek

21 november 2018 door Kelly Turenhout

Afspraken met derde partijen worden over het algemeen altijd vastgelegd binnen organisaties. De impact van contracten kan variëren van klein tot groot. Hoewel de impact kan verschillen, is het natuurlijk voor elk contract belangrijk dat de contractinformatie op elk moment op een bekende en logische manier opgehaald kan worden. Contractbeheer speelt hier een grote rol […]

Lees deze blog

Bel mij terug