Help, mijn contract past niet meer bij de werkelijkheid. Wat nu?

15 september 2019 door Monique Liedtke

Een contract tussen opdrachtgever en leverancier is vooral nodig om alle afspraken voor alle partijen helder en scherp te hebben. Het beschrijft hoe een samenwerking wordt vormgegeven als het gaat om invulling van behoeften en levering van diensten of producten. Maar hoe lang sluiten vraag (behoeften) en aanbod op elkaar aan? Tussen het moment dat de leverancier op basis van de afspraken gaat leveren en de afloop van een contract kan er veel veranderen. Dit maakt het vrij waarschijnlijk dat het beeld dat werd geschetst in het initiële contract na verloop van tijd niet meer helemaal correspondeert met wat de leverancier levert. De behoeften van de organisatie kunnen veranderen, maar ook nieuwe diensten of verbeterde producten van de leverancier kunnen om een nieuwe kijk op het contract vragen. Hoe hou je als klant en leverancier deze facetten in balans?

Lees deze blog

Contractbeheer, alle contractinformatie op de juiste plek

21 november 2018 door Linda Tonkes

Afspraken met derde partijen worden over het algemeen altijd vastgelegd binnen organisaties. De impact van contracten kan variëren van klein tot groot. Hoewel de impact kan verschillen, is het natuurlijk voor elk contract belangrijk dat de contractinformatie op elk moment op een bekende en logische manier opgehaald kan worden. Contractbeheer speelt hier een grote rol […]

Lees deze blog

Wat is het verschil tussen contractmanagement en contractbeheer?

31 mei 2018 door Monique Liedtke

Contractmanagement en contractbeheer zijn hot. De twee termen worden nog wel eens door elkaar gebruikt, terwijl er een wezenlijk verschil is. Om ervoor te zorgen dat er geen misverstanden ontstaan en duidelijk is wie wat doet, zijn goede afspraken een must. Alleen zo kun je effectief en efficiënt samenwerken. Contractmanagement versus contractbeheer: waar zit het verschil en hoe vullen de twee elkaar aan?

Lees deze blog

Positioneer een contractbeheerder en een proceseigenaar in de organisatie

18 december 2014 door Gert-Jan Vlasveld

Vaak zien we verschil tussen leveranciers en opdrachtgevers als het gaat om het positioneren van de rollen binnen de organisatie. Dit wordt veroorzaakt door het belang dat de interne organisatie eraan hecht. Als vervolg op mijn vorige blog ‘Samenspel van contractmanagement rollen’, waarin ik vooral de contracteigenaar, de contractmanager en de servicemanager naar voren bracht, […]

Lees deze blog

Bel mij terug