Kelly Turenhout
Door Kelly Turenhout
Auteur: Anneleen Kaptein, Associate Partner

Contractmanager Hedwig klapt haar laptop open, terwijl zij nipt aan de nog hete cappuccino. In gedachten loopt ze de actielijst van vandaag na. Overleg met de RVM van het ICT contract, een videobelafspraak met de contractmanager van de facilitaire leverancier, bijwerken van het contractdossier van het gisteren verlengde cateringcontract en een memo schrijven voor interne stakeholders van het zakelijk-reizen-contract. Dat zijn in ieder geval de belangrijkste dingen die ze zo uit haar hoofd weet. Als zij haar digitale agenda bekijkt, ziet ze dat er vanmiddag ook nog een face-to-face afspraak staat met de contracteigenaar over een nieuw samenwerkingscontract met een consultancybureau. Terwijl ze gaat zitten en haar mailbox opent, schiet die vaak terugkerende gedachte door haar hoofd: ‘Wat een fijne gevarieerde dag toch weer.’.

Hedwig bespreekt ’s avonds bij een huiselijk diner met haar man, een zelfstandig HRM adviseur, haar werkdag. “Grappig toch dat er op jouw visitekaartje ‘contractmanager’ staat. Naar mijn idee ben je eerder expert in communicatie, onderhandeling en planning.”

De menselijke kant van contractmanagement

Contractmanagement is inderdaad, naast een technisch-methodische werkwijze, ook echt mensenwerk. Het realiseren van de beoogde contractdoelstellingen hangt in grote mate af van de kwaliteit van de contracten én van de uitvoering van alle afspraken die daaromtrent gemaakt zijn. Het succesvol uitvoeren van die afspraken leunt voor een belangrijk deel op (inter)persoonlijke vaardigheden. In onder andere de keynote speech van Peter Kamminga op de Nationale Contract Management Conferentie van afgelopen februari werd er vaak naar diverse competenties verwezen. Enkele daar gehoorde opmerkingen waren ‘begin met het resultaat’, ‘steek vooral veel tijd in uitstekend relatiemanagement’ en ‘breng in kaart welke problemen stakeholders ervaren’. De sprekers die erna volgden onderstreepten stuk voor het stuk het belang van bijvoorbeeld empathie, inlevingsvermogen, klantgerichtheid, overtuigen en communicatie als essentiële onderdelen van succesvol contractmanagement. Interpersoonlijke vaardigheden die met communicatie en klanttevredenheid te maken hebben én persoonlijke vaardigheden als plannen en organiseren, werken met oog voor detail en goed timemanagement zijn daarmee onmisbaar voor een contractmanager.

Soft skills zijn aan te leren

De opmerking ‘Ik heb niet voor dit vak gekozen, omdat ik zo’n geweldige communicator ben’, heb ik al best veel gehoord. Naar mijn ervaring en overtuiging is in ieder vak het beheersen van (inter)persoonlijke vaardigheden helpend. Niet alleen voor het bereiken van succes, maar ook voor het veel plezieriger en efficiënter (samen)werken. Kan iedereen die vaardigheden dan leren? Ja zeker! Als je open staat voor bewustwording van de impact van jouw communicatie en gedrag op anderen én bereid bent om je gedrag en communicatie bij te schaven, zijn die vaardigheden te leren. Wat deelnemers na een training aangeven is bijvoorbeeld dat ze meer rust ervaren door minder miscommunicatie en meer structuur in het dagelijks werk. Dat de mensen met wie zij voorheen snel in conflicten terecht kwamen, helemaal niet zo lastig meer zijn om mee te communiceren. Mits je zelf de juiste toon en stijl kiest en je oprechte interesse en aandacht hebt voor de ander. Maar ook dat oog voor detail meer een mindset dan een eigenschap is.

Soft skills op basis van CATS CM®

Om de specifieke werkpraktijk van contractmanagers recht te doen, is de training Contract management CATS CM® Expert speciaal op de CATS CM-methodiek geschreven. Het betreft hier vaardigheden toegespitst op de praktijk van de contractmanager. Zodat de opdrachten en voorbeelden herkenbaar zijn en de verkregen handvatten direct toepasbaar zijn in het dagelijks werk.

 

Over Anneleen

Anneleen Kaptein is een bevlogen communicatiedeskundige en trainer. Zij begeeft zich in de wereld van communicatie en gedrag en richt zich daarbij op interpersoonlijke en persoonlijke vaardigheden die effectiviteit, samenwerking en plezier in het werk verhogen. Anneleen gelooft in het verhogen van het rendement van contractmanagement door het aanscherpen van die vaardigheden. Het zorgt voor een betere invulling van de vitale bijdrage van contractmanagement aan het bereiken van organisatiedoelstellingen. Haar deelname in CM Partners is een mooie stap om de methodische wereld van CATS CM® en de gedrags- en communicatieve expertise aan elkaar te verbinden.

 

Wil je meer weten over de training Contract management CATS CM® Expert? Neem contact op met senior klantadviseur Marc de Meij via marc.de.meij@cmpartners.nl of bekijk de trainingspagina!

 

Bel mij terug